Wednesday, June 30, 2004

روش های تدریس و... قسمت8.

ارزشیابی: ارزشیابی اقدامی است برای اطمینان از حصول اهداف پیش بینی شده. در برنامه ریزی درسی ارزشیابی فقط معطوف به برگزاری امتحان و آزمون در کلاس درس نیست . به طور کلی ترزشیابی را می توان به دو بخش تقسیم نمود: 1- ارزشیابی از برنامه درسی 2- ارزشیابی پیشرفت تحصیلی . ارزشیابی از برنامه درسی : در پایان هر یک از مراحل برنامه ریزی درسی نظیر : تیازسنجی ؛ تعیین اهداف؛ تولید محتوا ؛ سازماندهی محتوا ؛ و .... ارزشیابی برای اطمینان از صحت مسیر حرکت برنامه به عمل می آید.در پایان تولید یک برنامه نیز ارزشیابی به صورت های مختلف از جمله اعتبار بخشی و اجرای آزمایشی انجام می شود. ارزشیابی پیشرفت تحصیلی : در هنگام اجرای یک برنامه درسی در یک واحد آموزشی به انگیزه اطمینان از تحقق اهداف پیش بینی شده در زمینه انتقال مفاهیم و وقوع یادگیری و اطمینان از پیشرفت فراگیران ارزشیابی انجام می شود. ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به سه شکل انجام می شود. ارزشیابی تشخیصی یا آغاز درس ؛ که به منظور اطلاع معلم از سطح دانسته های مخاطبین و هم چنین یاد آوری آموخته های قبلی مخاطبین انجام می شود . و به معلم کمک می کند تا بر اساس برآورد صحیحی نسبت به طراحی تدریس خود اقدام نماید. ارزشیابی تکوینی یا مستمر : معلم در طول جریان تدریس در یک جلسه و هم چنین در تمام یک دوره تحصیلی به صورت های مختلف ارزشیابی به عمل می آورد. ارزشیابی پایانی : در انتهای یک جلسه آموزشی یا یک دوره آموزشی بوسیله معلم جهت اطمینان از تحقق اهداف آموزشی انجام می شود. سنجش و اندازه گیری را در نظام آموزشی به عنوان وسیله و روش های جمع آوری اطلاعات درباره خصایص رفتار آدمی به طریق منظم و اصولی ريال تجزیه و تحلیل این اطلاعات به عنوان اساس و پایه اعمال خاص تعریف کرده اند. ( پاشا شریفی)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home