Monday, December 19, 2005

شاخص های ارزیابی الگو های تدریس جغرافیا با رویکرد IT

انواع شاخص های ارزیابی الگو های تدریس جغرافیا در رویکرد فناوری اطلاعات: به طور اجمال می توان این معیار ها را به 5 دسته تقسیم نمود 1- معیار های علمی – تخصصی جغرافیا ( طراح تا چه حد بر موضوع جغرافیایی تسلط دارد؟- کدام از سطوح فناوری اطلاعات را برای الگوی خود تهیه دیده است؟) 2- معیار های فنی در حوزه فناوری اطلاعات ( آیا طراح درک صحیح و توانایی لازم برای استفاده از حداقل امکانات فنی را دارد و قادر به رفع معایب ساده در خلال تدریس می باشد؟ سواد فناوری اطلاعات و اترتباطات طراح در چه سطحی است؟) 3- معیار های عمومی و تربیتی ( طراح در زمینه فنون وروش های تدریس تا چه اندازه تسلط دارد؟ طراح تا چه حد توانسته است مشخصات روانشناختی مخاطبین را به درستی ارزیابی کند؟) 4- معیار های زیبایی شناختی ( در طراحی الگوی تدریس ، طراح تا چه حد به معیار های زیبایی شناختی نزدیک شده است؟ تا چه شاخصه های زیبایی شناختی متناسب با شرایط سنی مخاطبین در نظر گرفته شده است؟) 5- معیار های ارزشی ( تا چه حد در طراحی الگوی تدریس ارزش ها و هنجار های اجتماعی و اعتقادی مورد توجه بوده است؟) چه کسانی می توانند الگو های تدریس جغرافیا مبتنی بر رویکرد فناوری اطلاعات را داوری کنند؟ حداقل کف دانش مربوط به فناوری اطلاعات و حاکثر سقف دانش و آموزش جغرافیا برای داوری این الگو ها مورد نیاز است. برخی از مشکلات مشهود در الگو های تدریس تهیه شده کدام است؟ · روش های سنتی به همراه استفاده ناموزون فناوری اطلاعات در حد سطحی · کجروی در برداشت از رویکرد فناوری اطلاعات و جایگزینی فناوری آموزشی به جای آن · عدم تعادل بین محتوا و روش و هم چنین فقدان نظم منطقی بین هدف ووسیله در این الگو ها آیا قرار است فناوری اطلاعات در اموزش جغرافیا جایگزین معلم شود؟

0 Comments:

Post a Comment

<< Home