شاخص های ارزیابی الگو های تدریس جغرافیا با رویکرد IT
انواع شاخص های ارزیابی الگو های تدریس جغرافیا در رویکرد فناوری اطلاعات:
به طور اجمال می توان این معیار ها را به 5 دسته تقسیم نمود
1- معیار های علمی – تخصصی جغرافیا ( طراح تا چه حد بر موضوع جغرافیایی تسلط دارد؟- کدام از سطوح فناوری اطلاعات را برای الگوی خود تهیه دیده است؟)
2- معیار های فنی در حوزه فناوری اطلاعات ( آیا طراح درک صحیح و توانایی لازم برای استفاده از حداقل امکانات فنی را دارد و قادر به رفع معایب ساده در خلال تدریس می باشد؟ سواد فناوری اطلاعات و اترتباطات طراح در چه سطحی است؟)
3- معیار های عمومی و تربیتی ( طراح در زمینه فنون وروش های تدریس تا چه اندازه تسلط دارد؟ طراح تا چه حد توانسته است مشخصات روانشناختی مخاطبین را به درستی ارزیابی کند؟)
4- معیار های زیبایی شناختی ( در طراحی الگوی تدریس ، طراح تا چه حد به معیار های زیبایی شناختی نزدیک شده است؟ تا چه شاخصه های زیبایی شناختی متناسب با شرایط سنی مخاطبین در نظر گرفته شده است؟)
5- معیار های ارزشی ( تا چه حد در طراحی الگوی تدریس ارزش ها و هنجار های اجتماعی و اعتقادی مورد توجه بوده است؟)
چه کسانی می توانند الگو های تدریس جغرافیا مبتنی بر رویکرد فناوری اطلاعات را داوری کنند؟
حداقل کف دانش مربوط به فناوری اطلاعات و حاکثر سقف دانش و آموزش جغرافیا برای داوری این الگو ها مورد نیاز است.
برخی از مشکلات مشهود در الگو های تدریس تهیه شده کدام است؟
· روش های سنتی به همراه استفاده ناموزون فناوری اطلاعات در حد سطحی
· کجروی در برداشت از رویکرد فناوری اطلاعات و جایگزینی فناوری آموزشی به جای آن
· عدم تعادل بین محتوا و روش و هم چنین فقدان نظم منطقی بین هدف ووسیله در این الگو ها آیا قرار است فناوری اطلاعات در اموزش جغرافیا جایگزین معلم شود؟
0 Comments:
Post a Comment
<< Home