Tuesday, January 24, 2006

در مورد ماهواره ها چه می دانید؟

دستگاه‌هاي ارتباطي ماهواره‌ها در باند مايکروويو عمل مي‌کنند. در واقع ماهواره صرفا ايستگاه مايکروويو غول پيکري است در مدار زمين که با کمک پايگاه زميني بازپخش مي‌شود. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) بلاگر ttp://iranianbluesky.blogsky.com/ نوشته است: اين مدار تقريبا دايره شکل در ارتفاع 36800کيلومتري بالاي خط استوا قرار دارد و در اين فاصله سرعت ماهواره با سرعت زمين برابر است و نيروي خود را به وسيله سلول‌هاي خورشيدي از خورشيد مي‌گيرد. نيروي جاذبه زمين شتاب زاويه شي قرار گرفته در مدار را دقيقا بي اثر مي‌سازد. در اين فاصله دور چرخش ماهواره‌ها با حرکت دوراني زمين کاملا همزمان و برابر است و باعث مي‌شود ماهواره نسبت به نقطه مفروض روي زمين ثابت بماند. ايستگاه زميني در کشور اطلاعات را با فرکانس 6گيگاهرتز ارسال مي‌کند. اين فرکانس فرکانس UPLINK ناميده مي‌شود. سپس ماهواره امواج تابيده شده را گرفته و با ارسال آن به نقطه ديگر که بر روي فرکانس حامل متفاوت DownLink برابر 4 گيگا هرتز است عمل انتقال اطلاعات از فرستنده به گيرنده را انجام مي‌دهد. در واقع ماهواره اطلاعات گرفته شده را به سمت مقصد تقويت و رله مي‌کند. آنتن ماهواره ترانسپوندر نام دارد. از مدار همزمان با زمين هر نقطه از زمين بجز قطبين در Line of sight است. و هر ماهواره مي‌تواند تقريبا 40% از سطح زمين را بپوشاند. آنتن ماهواره‌ها را طوري مي‌شود طراحي کرد که علائم پيام رساني ضعيف‌تر به تمام اين ناحيه فرستاده شود و يا علائم قويتر را در نواحي کوچکتري متمرکز کند. بر حسب مورد اين امکان وجود دارد که از ايستگاه زميني در کشوري فرضي به چندين ايستگاه زميني ديگر واقع در کشورهاي گوناگون علائم ارسال کرد. به طور مثال وقتي برنامه‌اي تلويزيوني در تمام شهرها و دهکده‌هاي يک يا چند کشور پخش شود در اين حالت ماهواره ماهواره پخش برنامه است ولي وقتي علائم ارسال ماهواره در سطح گسترده‌اي از زمين انتشار يابد ايستگاههاي زميني بايد آنتن‌هاي بسيار بزرگ و پيچيده‌اي داشته باشند. هنگامي که علائم ارسالي ماهواره در محدوده کوچکترين متمرکز مي‌شوند و به حد کافي قوي هستند مي‌توان از ايستگاههاي زميني کوچکتر ساده‌تر و ارزانتر استفاده کرد. از آنجايي که ماهواره‌ها براي جلوگيري از تداخل امواج راديويي بايد جدا از هم باشند لذا شماره مکان‌هاي مداري در مدار همزمان با زمين که امکان استفاده آن براي ارتباطات وجود دارد محدود است. از اين رو جاي شگفتي نيست که وظيفه مديريت در امور دستيابي به مدار و استفاده از فرکانس‌ها براي انواع روز افزون و متنوع کاربردهاي زميني و ماهواره‌اي بوسيله شمار روزافزوني از کشورها بي نهايت دشوار شده است. از سويي استفاده از ماهواره‌ها در کشورهاي متمدن و پيشرفته به عملکرد دقيق و عمليات روز به روز دقيق‌تر نه تنها از نظر به کارگيري شيوه خودشان بلکه از نظر همسايگانشان در مدار همزمان با زمين نياز مي‌باشد. برخي از ماهواره‌ها نيز در مدار ناهمزمان با چرخش زمين non- geosynchronous قرار داده مي‌شوند.در ماهواره‌هاي نا همزمان با مدار زمين ماهواره ديگر در ديد ايستگاه زميني نيست زيرا که سطح افق زمين را پشت سر مي‌گذارد و از تيررس خارج مي‌شود در نتيجه براي اينکه ارسال همواره ادامه يابد به چندين ماهواره از اين نوع نياز است و چون نگهداري و ادامه کار چنين شيوه ارتباطي بسيار پيچيده و گران است. لذا کاربران و متخصصان طراحي ماهواره‌ها بيشتر جذب ماهواره همزمان با زمين مي‌شود.

Tuesday, January 10, 2006

ذوب یخچال های آند مردم منطقه را تهدید می کند

واحد خبر پايگاه ملي داده هاي علوم زمين کشور – بي بي سي: پديده گرم شدن زمين که در گذشته در نقاطي مانند قطب جلوه گر شده بود اين بار در پرو براي ساکنان کوه هاي آند دردسرآفريده است. ذوب تدريجي يخچال هاي طبيعي کوه هاي آند در پرو زندگي روزمره و فعاليت هاي زراعي هزاران ساکن اين رشته کوه ها را تحت تاثير قرار داده و دولت اين کشور را که نگران است اوضاع شديدا به وخامت گرايد به چاره جويي واداشته است. يخچال هاي پرو طي سه دهه گذشته تقريبا يک چهارم سطح خود را از دست داده اند. پاتريشيا ايتورگوي، سرپرست واحد تغييرات جوي شوراي ملي محيط زيست پرو به بي بي سي گفت: "کليه تخمين هاي ما بر اساس داده هاي تازه اين است که اگر شرايط جوي ده سال گذشته ادامه پيدا کند، يخچال هاي فوقاني پرو و در نهايت ساير کشورهاي آند، در ارتفاق بالاتر از 5500 متر طي ده سال آينده ناپديد خواهد شد." نگراني ناسا عاجل ترين خطر به تغيير سطح منابع آب ناحيه مربوط مي شود. در فصول خشک، يخچال ها تنها منبع آب رودخانه ها هستند و آب از دست رفته آنها در طول فصول باراني جبران مي شود. اما اين توازن طبيعي به هم خورده است. يخچال ها سريع تر از آنچه قادر به جذب آب باشند آن را از دست مي دهند. با ذوب شدن يخچال ها، ده ها درياچه تازه در بلندي هاي ناحيه پديدار شده است. گزارش تازه آژانس فضايي آمريکا، ناسا، حاکيست که احتمال جدا شدن قطعه بزرگي از يخ و ريزش آن به يکي از اين درياچه ها وجود دارد که مي تواند سيلي ويرانگر پديد آورد. ماهواره هاي ناسا به وجود شکافي در يخچالي مشرف به درياچه پالاکوکا پي برده اند. به اين دليل شهر هوارز با صد هزار نفر جمعيت در معرض خطر قرار دارد. انتشار خبر ناسا بسياري از ساکنان شهر را وحشتزده کرده است. ناسا هم اکنون در زمينه اين يافته ها با دولت پرو که طرح هايي را براي مقابله با تهديد ذوب يخچال ها تهيه مي کند درحال گفتگو است. برخي از ساکنان هوارز حادثه سال 1941 را که در جريان آن سيل ناشي از ذوب قطعه اي از يخچال حدود يک سوم شهر را ويران کرد و 5 تا 7 هزار نفر از ساکنان آن را کشت به ياد دارند. اما ذوب يخچال ها مشکلات ديگري نيز به همراه آورده است. حجم آب جاري شده از يخچال ها، از ظرفيت برخي کانال هاي آب فراتر مي رود. اين کانال ها که بسياري از آنها فرسوده هستند، آب را به مزارع و آسياب هاي منطقه مي رسانند. از سوي ديگر، اين واقعيت که يخچال ها درحال نابودي است تهديدي بالقوه براي زندگي مردم ناحيه به حساب مي آيد چرا که در فصل خشک تنها منبع آب شيرين است.

تغییرات جوی 60 میلیارد دلار هزینه در بر داشته است

واحد خبر پايگاه ملي داده هاي علوم زمين کشور – کنفرانس تغييرات جوي سازمان ملل متحد در ايتاليا هشدار داده است که روند
صعودي گرم شدن کره زمين و تاثيرات مخرب آن، نوع بشر را تهديد مي کند."کلاوس توپفر"، يک مقام ارشد سازمان ملل متحد، گفته است که تغييرات در شرايط اقليمي واقعيتي است که به طور فزاينده اي به مصائب بشري و اقتصادي مي انجامد. در جريان اين کنفرانس بين المللي که در شهر ميلان ايتاليا برگزار شده است، گفته شد که فجايع طبيعي در سال جاري ميلادي بالغ بر 60 ميليارد دلار هزينه در بر داشته است. اقليم شناسان همواره شرايط شديد آب و هوايي را عامل رخداد فجايع طبيعي دانسته اند. برگزارکنندگان کنفرانس آب و هوا اميدوار بوده اند که در جريان اين گردهمايي، پروتکل کيوتو - که براي کاهش آلاينده ها و گازهاي گلخانه اي از سال 1997 پيشنهاد شده است - به تصويب نهايي برسد. شرايط سخت آب و هوايي در اين کنفرانس، که وارد دهمين روز کاري خود شده است، گفته شد که تاثير تغييرات اقليمي در بسياري از نقاط جهان مشهود است. "ليو ژيانگ"، رييس هيئت چيني در اين کنفرانس، گفت: "تاثيرات سوء تغيير آب و هوا بر نوع بشر، به ويژه در کشورهاي در حال توسعه، به روشني ديده مي شود."کوفي عنان، دبير کل سازمان ملل متحد، گفته است که در سال هاي اخير در مناطق مختلفي از کره زمين نمونه هاي آب و هوايي سخت و شديد رو به افزايش بوده است. موج هواي بسيار گرم که در سال جاري ميلادي در اروپا مشاهده شد، به کشاروزي در اين منطقه 10 ميليارد دلار خسارت زد و 20 هزار نفر را به کام مرگ فرستاد.